Sunday, November 15, 2009

Cermin Usang '4'

Sekitar tahun 1986, selepas peperiksaan SRP, masih tercermin menghadiri satu khemah kerja Qiamullail anjuran Majlis Belia Daerah Gombak di Masjid Frim. Waktu itu, kami berbasikal ke sana, melalui denai hutan Frim (sebab jalan Kepong – Hospital Selayang) belum ada. Memanglah rasa macam terpaksa kerana memang dipaksa. Itulah Qiamullail yang pertama………………InsyaAllah bukanlah yang terakhir.

Agak kabur dalam cermin fikiran akan siapa antara rakan-rakan yang turut sama dipaksa………mungkin mereka yang pergi dulu boleh tampil mengaku. Nak ceritanya di sini, nama je anjuran Majlis Belia Daerah Gombak, tapi yang ada cuma kita-kita je. Maka diberilah input-input Islam kepada mereka yang hadir. Teringin juga nak buat sekali lagi bersama-sama rakan sekolah, nanti kita usahakan. Banyak aktiviti rasmi di sekolah dulu dihadiri oleh batch kita, hanya kerana kita antara batch yang senang dibentuk.

Ini terbukti, selepas 20 tahun terpisah, kita masih boleh dan mampu untuk duduk berkumpul dan merancang dalam bilangan yang amat ramai. Berazamlah rakan-rakan, berikan sesuatu, seandainya baik, ianya akan kekal sebagai amal kebaikan kepada diri kita dan di ketika yang sama membuang apa sahaja yang bakal mengaburi cermin diri kita.

No comments: